2012. február 20., hétfő

"Kaptafatérkép"

A napokban nézelődtem egy kicsit, az egyik vizualizációval foglalkozó blogon (information aesthetics) találtam egy bejegyzést egy érdekes "térképről". A lényeg: az alkotók (Benedikt Groß és Bertrand Clerc) fogták a londoni sematikus metrótérképet (a linken a "modern map"-et kell nézni) és ehhez hozzátorzították a valóságot.


A sematikus "térképek" (valójában csak térképszerű ábrázolások) lényege, hogy a térbeli objektumokat nem helyzethűen képezik le, nem arányosak a térképen mért és a valóságbeli távolságok, és irányok sem. Az ilyen térképek célja bizonyos térbeli rendszerek elrendeződésének jellegét, relatív térbeli viszonyait, átnézeti struktúráját bemutatni, egy vonalhálózat esetén például a viszonylatok egyfajta úttérképét megjeleníteni. Az ilyen térképek, kiadványok általában jól áttekinthetők, mindenki könnyen eligazodik rajtuk. A valóságot viszont igen nagy mértékben torzítva ábrázolják. Hogy mennyire is, arra egy jó példa az alábbi térkép. A londoni utcahálózat térbelileg helyes vektoros térképét (egy várostérképet), azaz a térképi objektumokat úgy módosították (torzították), hogy a metróvonalak és állomások, illetve a Temze essenek egybe a sematikus térképen elfoglalt helyükkel, vonalvezetésükkel és irányukkal. Minden más térképi objektum ennek megfelelően legyen ábrázolva, ehhez legyen torzítva. Ha szép nem is, de szerintem mindenképpen érdekes lett a végeredmény:


Felmerült korábban egy hasonló igény az egyik nagy hazai tömegközlekedési vállalat részéről: csináljunk az egyes viszonylatokra külön-külön olyan úttérképet, ahol a viszonylat által bejárt útvonal a térképen egy egyenes vonalként jelentkezik, a körülötte látható térképi tartalom pedig ehhez "torzul". Nem is emlékszem már, hogy mi beszéltük le őket erről, vagy végül valami miatt maguktól letettek róla. Pedig az elgondolás alapja nem lett volna rossz, csak sajnos voltak (és vannak is) olyan összetett vonalvezetésű járatszakaszok, amelyek értelmezhetetlenné tették volna a "térképeket".
  
Gondoltam, hogy ezt metrós verziót megcsinálhatnánk Budapestre, de nálunk elég szabályosan futnak a metróvonalak, úgyhogy nem torzulna nagyon (úgy értem eléggé) az utcatérkép... Ötlet?

nyg - GeoX

ps: Akinek felkeltette az érdeklődését a dolog, annak érdemes elolvasnia a teljes cikket, mert részletesebben leírják, hogy mit és hogyan csináltak, vannak a torzulás mértékét ábrázoló térképek, más kivágatok is és a végén az egész áthajlik szépen a kognitív térképek világába.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése